13. 6. 2007

Tekki 1

Kata má 29 pohybů.
Jeden záznam je zde: http://www.youtube.com/watch?v=RMzGAIlKnOM
Další: http://www.youtube.com/watch?v=sRv9229Vstk
Pohled z boku: http://www.youtube.com/watch?v=jyhWVy4qeVM
Zde cvičí katu Gičin Funakoši: http://www.youtube.com/watch?v=YNrslr9LWIw.
Zde cvičí katu Jošiharu Ósaka: http://www.youtube.com/watch?v=BBI8JUz1Jj4
Našel jsem i bunkai: http://www.youtube.com/watch?v=q1UORY8giRI

Když jsem chtěl skončit na stejném místě, kde jsem začal, pořád mi to nevycházelo. Až jsem si všiml, že při přechodu v kósa-dači (sedmý pohyb) je třeba dát pravé chodidlo kousek vedle levého asi tak, aby po přechodu do kiba-dači s krytem uči-uke (osmý pohyb) bylo levé chodidlo vedle středu kata (výchozího bodu) o jednu šířku chodidla. V ostatních přechodech se přešlapující noha klade hned vedle druhého chodidla (např. při prvním a dvacátém prvním pohybu).

Druhý a šestnáctý pohyb je čúdan-kake-uke neboli hákový kryt středního pásma. Není to haišu-uke (kryt hřbetem ruky), jak jsem se původně domníval. Pohyb je třeba vykonat silou; jde o pevný kryt. Volně položená ruka je chybou. Druhý pohyb se provádí rychle, skoro jako úder. Variantou krytu je úder na protivníkův solar-plexus technikou haišu-uči. Šestnáctý pohyb se provádí velice pomalu. Původně se vykonával bez nápřahu, ale teď se provádí nápřah z pravého podpaží.

Devátá a dvacátá třetí technika je uraken-džódan-uči (přesně 9b a 23b). Jednak je dráha úderu krátká, což ztěžuje správné kime, jednak jsem napřed zbytečně dlouho zůstávál v nápřahu (9a a 23a), což je pravý opak toho, jak se má technika provádět. Z nápřahu, který je vlastně krytem haiwan-džódan-uči-nagaši-uke, se okamžitě přechází do úderu uraken-džódan-uči. Teprve tam končí sled pohybů. Při krytu (9a a 23a) není žádná přestávka. Prameny se liší v tom, zda se jedná o techniku ura-cuki nebo uraken-uči. Pásmo je jasné – džódan.

Při krytu nohou nami-gaeši (11a, 13a, 25a, 27a) se nemění těžiště a boky zůstávají ve stejné výšce.

Při dvojitém úderu (15 a 29) mi dělá potíž soustředit se na obě ruce najednou. Většinou si hlídám kagi-cuki a uniká mi provedení čúdan-cuki. Tohle je v karate docela často, že člověk musí dávat pozor na obě ruce (nohy) současně, přitom každá dělá jiný pohyb. Skoro bych řekl, že to je jedna ze základních věcí.

Při přechodech (2, 8 a 22) napadám na přední nohu. Možná je to tím, že kývám boky. Zatím nedokážu přijít na správný a přirozený pohyb nohy stranou, aniž bych vlastně nepadal na přední nohu (při pohybu do strany). Yošiharu Ósaka při přechodech došlápne silou, vlastně se jedná o dupnutí, které je synchronizované s provedením techniky rukou.

Při přechodech s krytem uči-uke (8 a 22) se technika provádí pouze kryjící rukou. Druhá ruka zůstává v hiki-te. Jinou možností, která je jasně vidět v knize KDK, je nápřah druhou rukou a potom samotný kryt.

Žádné komentáře: